خدمات پس از فروش
خدمات پس از فروش از مهمترین کارها برای تبدیل یک خریدار به مشتری وفادار است.
به نظر شما تفاوت بین خریدار و مشتری چیست؟
اکثر فروشنده ها فکر میکنند مشتری همان خریداری است که دارد کالای آنها را میخرد, در حالی که اصلا اینگونه نیست!
تعریف خریدار و مشتری بسیار متفاوت است.
خریدار کسی است که یک کالای نا مشخص را از یک مکان نامشخص برای یکبار میخرد.
برای خریدار هیچ نقطه بازگشتی در نظر گرفته نشده و بعد از اولین خرید به دلایل مختلفی دیگر به آن فروشگاه مراجعه نمیکند.
مثل کسی که با اتومبیل خود به سفر میرود و به علت گرسنگی در یک رستوران بین راهی که تا کنون نرفته توقف میکند. وقتی وارد رستوران میشود به صورت اتفاقی غذایی سفارش میدهد و بعد از سفارش غذا و خوردن آن , به راه خود ادامه میدهد. در اینجا امکان اینکه دوباره این فرد به آن رستوران برگردد بسیار کم است.
الان متوجه شدید که خریدار اگر وارد یک رستوران در شهر خودش هم میشد به علت نبود خدمات خوب, احتمال بازگشتش به آن رستوران بسیار کم بود.
حالا میریم به سراغ مشتری :
مشتری کسی است که بعد از یکبار خرید , به علت رضایت مندی خود بارها و بارها به همان فروشگاه مراجعه میکند و تبدیل به یک فرد وفادار میشود . به طوری که هر کجا میرود از خدمات آن فروشنده تعریف میکند و افراد زیادی را به سمت آن فروشگاه میفرستد.
خدمات پس از فروش در واقع تمام کارهایی است که باعث تبدیل یک خریدار به مشتری میشود.
یکی از نکات حساس در اینجا این است که فروشندگان معمولی بعد از خرید مشتری شروع به خدمات دادن میکنند؟!
ولی فروشندگان خیلی حرفه ای قبل از خرید , شروع به دادن خدمات میکنند.
برای فروشندگان حرفه ای تفاوتی بین کسی که به قصد خرید کالا وارد میشود و کسی که به قصد پرسیدن سوال وارد میشود وجود ندارد.
آنها با تمام عشقشان به کسی که مراجعه کرده خدمات میدهند و سعی میکنند که بهترین راهنمایی را برای برطرف شدن مشکل مراجعه کنندشان ارایه میدهند.
طوری که این برخورد مناسب باعث میشود که اگر مراجعه کننده برای بار اول اصلا قصد خرید نداشت, به خاطر احساس خوبی که از فروشنده دریافت کرده , برای خرید دوباره به آن فروشگاه مراجعه کند.